לצבא שלנו יש קוד אתי בן עמוד אחד, והוא רלוונטי יותר מתמיד. דברים שכדאי לדעת
השנה שבה הכל התחיל
הקוד האתי של צה"ל התקבל רשמית בשנת 1994, לאחר האינתיפאדה הראשונה, בעקבות אתגרים מוסריים רבים שנבעו מהמציאות המורכבת. הקוד לא נוצר רק מיוזמה צבאית, אלא גם בעקבות לחצים חיצוניים מהחברה הישראלית, שנדרשה להגדיר מהו צבא מוסרי במציאות סבוכה של סכסוך מתמשך. מטרת המסמך הייתה ליצור יישור קו אתי שיהווה בסיס לכל החלטה של המפקדים והחיילים, הן מראש והן בשטח.
מה היה קודם?
לפני שנכתב הקוד האתי של צה"ל, היו ברחבי הבה"דים והחילות השונים רשימות ערכים שונות, כמו "מרובע השריון" – מוטיבציה, משמעות, יוזמה, משמעת. עם זאת, לא היה קו אחיד ורשמי לצה"ל כולו.
הפילוסוף הצבאי
אחד המחברים החשובים של הקוד האתי של צה"ל הוא הפילוסוף פרופ' אסא כשר. כשר, פרופסור לפילוסופיה וכיום גם חתן פרס ישראל, עסק באתיקה כללית ובאתיקה צבאית בפרט. יחד עם ועדה של בכירים בצה"ל, עבד כשר על ניסוח הקוד שיאחד את הערכים ההיסטוריים של העם היהודי עם ערכים אוניברסליים של מוסר ולחימה. תפקידו היה ליצור מסמך מוסרי אך גם ישים, שיכול להדריך חיילים בזמן אמת.
אהבת המולדת – כן או לא?
את הקוד האתי שניסח אסא כשר, החליף בשנת 2001 המסמך המעודכן המוכר לנו כיום – "רוח צה"ל". אחד השינויים המרכזיים במסמך היה הוספת ערך חדש: בנוסף להגנת המדינה, אזרחיה ותושביה, ולכבוד האדם, שולב גם ערך יסוד בשם "אהבת המולדת ונאמנות למדינה". תוספת זו לא התקבלה באופן חלק, וכשר, במאמר תגובה, טען כי "המדינה רשאית לדרוש מהאזרח [...] להשתתף בלחימה למען הגנה על האזרחים ועל מדינתם, אך היא אינה רשאית לדרוש מהאזרח להיות בעל מוטיווציה מסוימת להשתתף בלחימה". הוא אף ציין כי "החייל אינו חייב למפקדו דין וחשבון על רגשותיו".
ממשיך להתעדכן
לשלושת ערכי היסוד של צה"ל: הגנת המדינה, אזרחיה ותושביה; אהבת המולדת ונאמנות למדינה; וכבוד האדם, הוסיף הרמטכ"ל אביב כוכבי בשנת 2022 את הערך "ממלכתיות" עם הפירוט הבא: "צה״ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות".
דיונים סוערים
במהלך יצירת המסמך התעוררו שאלות קשות ומחלוקות מעניינות. למשל, עלתה השאלה האם צה"ל אמור להגן רק על מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה, או גם על העם היהודי הפזור ברחבי העולם. ההכרעה הייתה כאן ברורה וחדה: צה"ל אינו צבאו של העם היהודי, אלא צבאה של מדינת ישראל. גם ההכרעה להכניס את המילה "תושביה" לא הייתה מובנת מאליה. משמעותה היא שברגע שאדם מתגורר בישראל, גם אם אינו אזרח המדינה, על המדינה, באמצעות צה"ל, להגן על חייו ובטחונו.
כוח משפטי
רוח צה"ל אינו מסמך משפטי אלא מסמך ערכי-חינוכי, שמטרתו לעצב את הבסיס להחלטות ולהתנהלות הצה"לית, מתוך ציפייה ש"על פי 'רוח צה"ל' ינהגו, יחנכו ויבקרו את עצמם ואת זולתם". למרות זאת, המסמך יכול לשמש בבית דין צבאי כמקור לפרשנות וכבסיס לדיון משפטי.
הקוד האתי ללוחמה בטרור
בשנת 2004, בעקבות הקשיים בהתאמת הקוד האתי למציאות של לוחמה בטרור, הקים צה"ל פורום מיוחד של קצינים ואנשי מקצוע, בהובלת פרופ' כשר. הפורום גיבש את "הקוד האתי ללוחמה בטרור", שנועד להתמודד עם אתגרי הלחימה בעצימות נמוכה נגד גורמי טרור בתוך אוכלוסייה אזרחית. הקוד סיפק מענה לחלק מהבעיות שעלו, אך לא אומץ באופן רשמי על ידי צה"ל ונותר כמסמך מלווה.