בין יעקב ועשו ועד דיירי מוסד הגמילה בלוס אנג׳לס: דווקא הפגמים, הכישלונות והמורכבות של גיבורי המקרא מלמדים אותנו על תיקון, חמלה ואפשרות להתחלה חדשה. ליאור טל שדה עם פרשת תולדות
עוד בילדותנו שמענו סיפורים על יעקב הצדיק ועשו הרשע. סיפורים אלה הושפעו מאוד מהאופן שבו עיצבו חז"ל את דמותם של גיבורי ספר בראשית במדרשים ובפרשנויות. על־פי פשט הכתובים, ישמעאל אינו רשע ועשו לא נופל מוסרית מיעקב אחיו, ואולי להפך. האבות והאימהות שלנו מתוארים בפשט המקרא כאנשים מורכבים מאוד.
כבר בתחילת פרשתנו, כאשר מתרוצצים הבנים בקרבה של רבקה, אומר המדרש: "בשעה שהיתה עומדת על בתי כנסיות ובתי מדרשות יעקב מפרכס לצאת [...] ובשעה שהיתה עוברת על בתי עבודת כוכבים עשו רץ ומפרכס לצאת" (בראשית רבה, סג). כמובן, אין שום רמז בתורה לכך שהיו בתי כנסיות ובתי מדרשות באותם ימים, וכמובן, על המחשבה שיעקב נמשך עוד ברחם אימו ללמדנות יהודית, ואילו עשו נמשך לעבודה זרה, אין לסמוך. חז"ל מייפים את דמויותיהם של האבות והאימהות שלנו ומשחירים את דמויותיהם של אחרים.
לפני קרוב לעשור ביקרתי עם קבוצה בבית תשובה, מוסד גמילה בלוס אנג׳לס למכורים מסוגים שונים, בעיקר מכורים לאלכוהול ולסמים שהגיעו אליו היישר מהכלא. בביקורנו נפגשנו גם עם מייסדי המקום הארייט רוזטו והרב מרק בורוביץ.
מרק בורוביץ היה בעברו פושע ומכור לאלכוהול ולסמים שישב פעמיים בבית הכלא. באחת הפעמים ביקרה אותו הארייט רוזטו, שהייתה אז עובדת סוציאלית, והוא סיפר לה שהוא נמצא בתהליך פנימי של שיקום וגמילה; שהוא התחיל ללמוד עם רב מאחורי הסורגים; ושהוא מפתח את חייו הרוחניים. הארייט כבר שמעה הרבה סיפורים כאלה, שלא הבשילו לכלל חזרה למוטב, אבל היא האמינה בו ואמרה לו שאם הוא באמת מתכוון לעבור שיקום ולהיגמל, הוא מוזמן ליצור איתה קשר אחרי שהוא משתחרר. וכך היה. מרק החל מסע מרגש של שינוי, ובשלב מסוים, הוא גם נרשם ללימודי רבנות בתנועה הקונסרבטיבית. הארייט הקימה מוסד לגמילה וביקשה ממרק להיות השותף שלה לניהול שלו. כעבור זמן מה, הוא נהפך לרב הראשי של המקום וגם לבן זוגה של הארייט.
הרב בורוביץ סיפר לנו שכמעט כל הדיירים החדשים שמגיעים למקום הם בעלי ערך עצמי נמוך מאוד. הם רואים את עצמם כאבק המין האנושי, כמי שעשו דברים שאין עליהם סליחה, וסבורים שאין כל חשיבות וכל סיכוי לחייהם. בורוביץ מסתכל להם בעיניים ושואל: האם אי-פעם ניסית להרוג את הבן שלך? האם יצא לך לשלוח את בנך האחר ואת אימו למות מרעב ומצמא במדבר? האם הפקרת את אשתך לאונס? האם מתישהו בחייך ניצלת את אחיך בשעה שהיה רעב והתחנן לקבל קצת אוכל? האם רימית את אביך הזקן רגע לפני מותו וגנבת לו את הדבר שהיה הכי חשוב לו? האם מצאת את עצמך בורח מאחיך, שרצה, די בצדק, להרוג אותך? האם אי-פעם ניצלת את הכוח שלך כדי לשלוח אדם למות במלחמה ובתוך כך שכבת עם אשתו?
הדיירים המכורים מסתכלים עליו בעיניים גדולות ואינם מבינים מה הוא רוצה. הרב בורוביץ מסביר להם שאת כל הדברים האלה עשו אבות האומה; האנשים הכי קדושים; האנשים שגילו לעולם כולו את המונותאיזם והתחילו את עם ישראל. לא רק שאתם חשובים, לא רק שיש לכם סיכוי, אומר להם מרק בורוביץ, אלא שהתורה מנסה להגיד לכם שאתם לא-פחות טובים מאברהם ומיעקב! אתם לא-פחות טובים מדוד, מלך ישראל! אם תדעו להתמודד עם עצמכם ועם כל החסרונות והמגרעות שלכם, אתם יכולים עוד להפוך לאנשים שמובילים גם את עצמם וגם אנשים אחרים בדרכם מהחושך לאור.
זה היה מבחינתי רגע של הארה. חז"ל ניסו לתקן את התורה ולשרטט לנו דמויות של אור מול דמויות של חושך, אבל התורה ידעה היטב מה היא עושה כשתיארה לנו את גיבוריה כאנשים פגומים, חסרים, חוטאים. התורה במכוון לא תיארה צדיקים מול רשעים. זהו עומק פשט התורה - דרך הפגמים והחסרונות של גיבורי התורה, אנחנו פוגשים את הפגמים ואת החסרונות שלנו ושל אחרים, ואנחנו לומדים להכיל את עצמנו ואת הזולת ולהאמין שיש לכולנו עוד סיכוי.
מבוסס על פרק פרק 340 – פרשת תולדות: "איש תם?" בהסכת הימוי מקור להשראה
תמונה ראשית: הפיוס שי יעקב ועשיו\ ויקיפדיה
עוד בבית אבי חי