מקור להשראה: רעיון גדול באריזה קטנה

גם מסע לימוד של רעיונות גדולים ועמוקים יכול להתחיל בפרק אחד.
״מקור להשראה״ הוא פודקאסט יומי בהנחיית ליאור טל שדה, שמתמקד בכל פרק בטקסט קצר שבכוחו להעניק לנו השראה, ולעורר אותנו לחשיבה ולעשייה.
מוזמנות ומוזמנים לשלב בסדר היום כמה דקות של העמקה ברעיון גדול המוגש באריזה קטנה, שיוסיף לחלחל ולהתגלות גם הרבה אחרי ההאזנה.
ניהול תוכן: אפרת שפירא רוזנברג

רוצים להמשיך לקרוא ולחשוב יחד על הטקסטים? הצטרפו לקהילת הלומדים שלנו בפייסבוק >> 

 

קרא עוד
לקבלת עדכונים על פרק חדש ב-
פרק 65 - פרשת כי תצא: אשת יפת תואר

האם הדינים המתוארים בתורה משקפים מציאות אידיאלית, או שהם מבטאים ניסיון פרגמטי לשפר את המציאות ברגע היסטורי מסוים? השאלה הזו הופכת לרלוונטית במיוחד עם ההעמקה בפרשת השבוע, המתארת את האופן שבו יש להתייחס ל-״אשת יפת תואר״ הנלקחת...

האם קיום מצוות נעלות מצדיק ביצוע של עבירות ושל עוולות? לפי הרמב״ם, ״מצווה הבאה בעבירה – אינה מצווה״, למעט במקרים חריגים. במציאות הביטחונית בישראל, השאלה הזו מקבלת משמעות הרת גורל:  האם הערך הנעלה של שמירה על הביטחון מצדיק פג...

פרק 63 – רוח צה"ל: התשתית הערכית של הצבא

מסמך רוח צה"ל מתאר את הרוח שצריכה להניע את פעילות הצבא, ואת הערכים שעליהם צה"ל מבוסס. בפרק נכיר את המסמך הייחודי הזה, נעמיק במחלוקות שהוא עורר, ונתבונן באתגרים האתיים והחברתיים הטמונים בו.



פרק 62 – בן גוריון: סכנת "ההתבוללות הערכית"

בתגובה לפיגועי ירי שהתרחשו בישראל של שנות השלושים, היו שביקשו להשיב לערבים כגמולם ולנקוט בפעולות טרוריסטיות כנגדם. דוד בן גוריון ראה את הדרישה הזו כסוג של ״התבוללות ערכית״ מסוכנת. בפרק נעמיק בדבריו ובדברי ברל כצנלסון, שהזהיר...

פרק 61 – הרב קוק: משולש הכוחות

על שלושה כוחות עומק שנאבקים זה בזה עומדת הישראליות: האומה, האנושיות ורוח הקודש. בטקסט בן למעלה ממאה שנה, שנדמה כאילו נכתב היום, מתאר הרב קוק את ההתנגשות בין המחנות הפוליטיים שמייצגים את הכוחות הללו, ומסביר מדוע המאבק ביניהם ...

פרק 60 - פרשת שופטים: לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו

בפרשת השבוע מופיעות מגבלות על המנהיג הפוליטי, שבליבן האיסור להרבות כסף וזהב. בימינו, לעומת זאת, דווקא נהוג שבצמרת הפוליטית מתברגים אנשים עשירים. בפרק נשאל ממה חששה התורה כשאסרה על החיבור בין הנהגה לבין צבירת ממון רב, נגלה כי...

פרק 59 - מרתה נוסבאום: אמפתיה תרבותית

גדולי תלמידי החכמים היו עוקבים אחרי רבותיהם אפילו לבית הכיסא כדי ללמוד מהתנהגותם. המחנך אמנם מלמד בכל מעשיו, אך מה צריכים להיות הגבולות של המעשה החינוכי? בפרק הקרוב נתבונן בשאלה הזו, נעמיק בשלושת עקרונות החינוך בעולם הגלובלי...

פרק 58 - מרטין בובר: חינוך דיאלוגי

איש החינוך הברזילאי פאולו פריירה הזהיר אותנו מתופעת "החינוך הבנקאי", ששואף להפקיד כמה שיותר ידע במוחות התלמידים. התופעה ההפוכה מתבטאת בהגותו של מרטין בובר, שהאמין שבליבו של החינוך צריך לשכון הדיאלוג. בפרק נשאל מהו ...

פרק 57 - בית הלל: לכל אדם

למי בעצם מיועדת מערכת החינוך? האם נכון שכולם וכולן ילמדו בבית הספר? ומה בנוגע למורים – מה דרישות הסף שיש להציב עבור קבלתם למערכת? בפרק נחזור למחלוקת נושנה בין בית שמאי, שסברו שיש ללמד רק את מי שעומד בקריטריונים מסוימים, לבין...

פרק 56 - משלי: חנוך לנער על פי דרכו

לכבוד החזרה לספסל הלימודים נקדיש את הפרקים הקרובים להשקפות מגוונות בנוגע לחינוך – נשאל מהו חינוך, האם נכון שכולם ילמדו, כיצד נכון ללמד ומי ראוי להיות מורה. נתחיל באבחנה בין חינוך לבין אילוף ושיטור, ונחפש בעזרת הרש״ר הירש את ...

עוד