

פרק 296 – קרלוס קסטנדה: איש הדעת
הסופר ואיש הרוח הפרואני-אמריקאי קרלוס קסטנדה נפגש בספריו עם איש דת שמאני שלימד אותו, בין היתר, על ארבעת האויבים שאורבים למי שמבקש להיות איש דעת. בפרק נתוודע לכל אחד מהאויבים הללו, ונהרהר ביכולתנו להתגבר עליהם.


פרק 295 – ארי אלון: לימוד הוא תענוג
הדרשן החילוני ארי אלון טען שלימוד הוא תענוג. לתפיסתו רבים מבלבלים בין קריאה ושינון לבין לימוד, אך אלה רק שלבים מקדימים. בפרק נעמיק בחדוות הלמידה שמתאר אלון – בסימביוזה שנוצרת בינינו לבין החומר שאנחנו לומדים, ובתחושת האושר שמ...

חוזרים ללימודים עם חמישה דימויים תלמודיים על לימוד. מתי לימוד מצמיח כמו טל ומתי הוא עורף כמטר? מדוע העדיפו חכמים לימוד בחברותא ובחבורה? והאם באמת אדם לומד מרבותיו פחות ממה שהוא לומד מתלמידיו? על אלה ואחרים נלמד בפרק מיוחד לכ...

הסופר ואיש הציבור יזהר סמילנסקי טלטל את עולם החינוך בישראל כאשר כתב שחינוך לערכים איננו חינוך. במשך כמה עשרות שנים התדיינו תיאורטיקנים של החינוך, כמו גם מורים ומנהלים, עם דבריו של יזהר. בפרק נאזין לתשובה שהעניק לאחד ממתנגדיו...

טקס עגלה ערופה מבטא את תפיסת האחריות העקיפה של התורה. בפרק נכיר את הטקס הזה, נראה כיצד ועדת החקירה לאירועי סברה ושתילה עשתה בו שימוש, נתוודע לסיפור תלמודי נוקב בהקשר זה, ונציץ לפרשנויות שהעניקו אריה (בודה) בודנהיימר והרב אהר...


פרק 291 – סימון וייל: מהו צדק?
מושג הצדק הוא אחד המרכזיים בהגותה של וייל, והוא מוגדר על ידה בפשטות כדאגה לכך ש-״לא ייעשה רע לבני האדם״. בפרק נשאל מהו רע ומהו צדק לפי וייל, כיצד התפיסה הזו צריכה להשפיע על התנהלות מוסדות המדינה, וכיצד היא אמורה לעצב את דמות...


פרק 290 – סימון וייל: מה קדוש?
סימון וייל טענה שהאישיות שלנו אינה קדושה, והאמינה שדווקא מתוך חריגה מעבר לעצמנו נצליח לגעת באמיתי ובנשגב. בפרק נציץ ליסודות התפיסה הזו, וננסה לפענח מהי קדושה לפי וייל.
רוצים להמשיך לקרוא ולחשוב יחד על...


פרק 289 – סימון וייל: הבחירה החופשית
באמצעות התייחסותה של סימון וייל לשני משלים קלאסיים – האחד מהברית החדשה והשני מהמיתולוגיה היוונית – נציץ לתפיסתה בנוגע לבחירה חופשית. נגלה מדוע חשבה שכשאדם חש צורך לבחור למעשה בחירתו כבר נעשתה, ונשאל מהי העבודה הפנימית שעלינו...


פרק 288 – סימון וייל: ההכרח והציות
במלאת 82 שנה למותה של הפילוסופית הצרפתיה-יהודייה סימון וייל, נציץ השבוע לעקרונות יסוד במשנתה. נתחיל במושגי ה-״הכרח״ ה-״כובד״ וה-״קשב הטהור״ לפי וייל, ונגלה כיצד הם מתלכדים בהגותה לכדי תמונה בהירה.
רו...

האיסור לא לבשל גדי בחלב אמו נובע ככל הנראה מהניסיון למנוע מצב אכזרי שבו חלב האם, שאמור היה להחיות את הגדי הרך, משמש לבישולו. בפרק נעקוב אחר האיסור הזה ונשאל, בעזרת מאמר של הראי"ה קוק, מדוע הוא לא הורחב לאיסור אכילת בשר ...