שמשון נולד כנזיר אלוהים האסור בגילוח שיערו ובשתיית יין ושיכר. הוריו צוּוּ להקפיד על כללי הנזירות עוד בהיותו בבטן - "כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבֶּטֶן". כאשר שמשון הגיע לפרקו "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה-דָן, בֵּין צָרְעָה וּבֵי
(קטע מתוך הפרק על הבעל שם טוב)
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: רובי פודגור | הפקה: שידורי קשת
תקציר:
הסדרה 'המהפכנים' מספרת את סיפור חייהם ומפעלם של גדולי האומה, שחוללו שינוי ומהפכה בעולם היהודי. גיבורי הסדרה נבחרו מתקופות שונות ומתחומי עשייה שונים, מאברהם אבינו ודוד המלך ועד זיגמונד פרויד, ברוך שפינוזה או רחל המשוררת. המנחה, קובי אריאלי, מארח בכל פרק מומחים המסייעים לו להבין את הדמות הנדונה ולעמוד על ייחודה.
בפרק על שמשון משתתפים הפסיכיאטר ד"ר אילן קוץ, המשפטנית ואשת התקשורת אפרת שפירא רוזנברג, ואיתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר.
שמשון נולד כנזיר אלוהים האסור בגילוח שיערו ובשתיית יין ושיכר. הוריו צוּוּ להקפיד על כללי הנזירות עוד בהיותו בבטן - "כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבֶּטֶן". כאשר שמשון הגיע לפרקו "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה-דָן, בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל". שמשון שימש כשופט השנים-עשר ששפט את ישראל, והאחרון שקורותיו מתוארים בספר שופטים. כל זמן שנזירותו של שמשון נשמרה, הוא חונן בכוחות על-טבעיים, שבהם הכה בפלשתים ששלטו אז בדרום ארץ ישראל. סיפור עלילותיו של שמשון שזור בשלוש אהבות שהיו לו עם נשים, כולן פלשתיות, למורת רוחם של הוריו.
תחריט עץ של גוסטב דורה |
קוץ מנתח את דמותו של שמשון מבחינה פסיכולוגית. לטענתו, הוא לוקה בתסביך מוכר של מי שמחפש נואשות דמות נשית להתאהב בה, אך באופן לא מודע הוא בוחר דווקא אישה שתבגוד בו ותפיל אותו. שלוש הנשים הבוגדניות של שמשון מדגימות זאת. לדעתו שמשון מתאהב בדלילה למרות ואולי בגלל שהיא סוכנת של הפלשתים. היא צריכה לגלות תמורת כסף את סוד כוחו. הוא יודע שהיא מנסה להפיל אותו, ולא במקרה הוא בוחר בה כתליינית שלו שתבצע את המחשבה האובדנית שלו.
רוזנברג מבקשת להבין את משמעות המונח "שופט", שהרי לא מסופר כי שמשון שפט מישהו. היא מנסה להבין במה מתבטאת המנהיגות של שמשון; לדעתה הסיפור המקראי מראה את ההפך ממנהיגות - כששמשון מגיע לשבט יהודה, הם מסגירים אותו לפלשתים, וזה מעיד שיש לו בעיית מנהיגות רצינית.
בן אליהו מנסה ללמוד משמשון כיצד מצאו מנהיגים מקראיים פתרונות מדיניים שהחזיקו לאורך שנים ארוכות. הוא מנסה לפענח את דמותו של המנהיג האידיאלי ואומר שמנהיג זה מי שמסוגל להיות מנהיג. באותה תקופה היה צריך מנהיג שיחסל את הפלשתים; לא היה צורך בקבינט או פורומים ולכן באותה תקופה נזקקו לסוג המנהיגות של שמשון.