בפרק השני המוקדש לפילוסוף ברוך שפינוזה, משתתפים אילי גורליצקי, אושרת קוטלר ואיתי מור יוסף. בפרק זה הדגש הוא על היחס של שפינוזה לדת ועל השפעתו בימינו.
(קטע מתוך הפרק על הבעל שם טוב)
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: רובי פודגור | הפקה: שידורי קשת
תקציר:
הסדרה 'המהפכנים' מספרת את סיפור חייהם ומפעלם של גדולי האומה, שחוללו שינוי ומהפכה בעולם היהודי. גיבורי הסדרה נבחרו מתקופות שונות ומתחומי עשייה שונים, מאברהם אבינו ודוד המלך ועד זיגמונד פרויד, ברוך שפינוזה או רחל המשוררת. המנחה, קובי אריאלי, מארח בכל פרק מומחים המסייעים לו להבין את הדמות הנדונה ולעמוד על ייחודה.
בפרק השני המוקדש לפילוסוף ברוך שפינוזה, משתתפים אילי גורליצקי, אושרת קוטלר ואיתי מור יוסף. בפרק זה הדגש הוא על היחס של שפינוזה לדת ועל השפעתו בימינו.
ברוך דה אספינוזה נחשב להוגה דעות רציונליסטי, שהשפיע רבות על המחשבה הפילוסופית האנושית, ולמייסד של מדע ביקורת המקרא. יש המכנים אותו 'פילוסוף הפילוסופים'. שפינוזה (1632–1677) נולד בהולנד, והיה בן למשפחת אנוסים שמקורה כנראה מהעיירה אספינוסה דה לוס מונטרוס שבמחוז בורגוס בספרד. משפחתו ברחה לפורטוגל ומשם הגיעה לאמסטרדם-הולנד, שם שבה ליהדות.
כתב ההחרמה של שפינוזה |
גורליצקי מתאר את דמותו של שפינוזה. כבר בגיל 12 הייתה לו דעה עצמאית וביקורתית על המקרא. שפינוזה טען שמשה לא כתב את התורה כי כתוב "האיש משה ענו", ואם הוא ענו הוא לא היה כותב זאת. או שכתוב שאברהם רדף אחרי אויביו "עד דן" – ומיקומו של שבט דן בארץ נקבע רק לאחר שהשבטים נחלו את הארץ בימי יהושע. שפינוזה ניסה להוכיח שהתורה נכתבה על ידי בני אדם. הוא אמר שאפשר להאמין באלוהים אבל לא חייבים להאמין בדת של התגלות, כי אין בה אמת נצחית. בני אדם יצרו אותה. לדבריו דברי אלוהים לא כתובים בספר אלא הם חקוקים בלבו של האדם.
מור יוסף מנסה ליישב את הפילוסופיה של שפינוזה עם האורתודוקסיה ומראה כי עוד לפני שפינוזה הגיעו חכמי ישראל למסקנות דומות - הרמב"ם, האר"י וחסידים נוספים – אך הם יישבו את הטענות הללו.
קוטלר מספרת שהיא הגיעה לשפינוזה דרך גורליצקי והתאהבה. היא הלכה ללמוד את שפינוזה באוניברסיטה, היא קראה את כל כתבי שפינוזה, במקביל היא עשתה טיפול פסיכואנליזה וכתבה ספר שהגיבור שלה הוא שפינוזה. קוטלר אומרת שמשפט של שפינוזה גרם לה להבין הכול. היא הבינה שכדי להבין את החיים עליך לדעת את עצמך.