ברוך שְׂפִּינוֹזָה נחשב להוגה דעות רציונליסטי, שהשפיע רבות על המחשבה הפילוסופית האנושית ועל הההשכלה החילונית, ולמייסד מדע ביקורת המקרא. יש המכנים אותו פילוסוף הפילוסופים. שפינוזה (1632–1677) נולד בהולנד, והיה בן למשפחת אנוסים שמקורה כנראה מהעיירה אספינו
(קטע מתוך הפרק על הבעל שם טוב)
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: רובי פודגור | הפקה: שידורי קשת
תקציר :
הסדרה 'המהפכנים' מספרת את סיפור חייהם ומפעלם של גדולי האומה, שחוללו שינוי ומהפכה בעולם היהודי. גיבורי הסדרה נבחרו מתקופות שונות ומתחומי עשייה שונים, מאברהם אבינו ודוד המלך ועד זיגמונד פרויד, ברוך שפינוזה או רחל המשוררת. המנחה, קובי אריאלי, מארח בכל פרק מומחים המסייעים לו להבין את הדמות הנדונה ולעמוד על ייחודה.
בפרק זה המוקדש לפילוסוף ברוך שפינוזה, משתתפים פרופ' ירמיהו יובל ופרופ' יוסף בן שלמה.
ברוך שְׂפִּינוֹזָה נחשב להוגה דעות רציונליסטי, שהשפיע רבות על המחשבה הפילוסופית האנושית ועל הההשכלה החילונית, ולמייסד מדע ביקורת המקרא. יש המכנים אותו פילוסוף הפילוסופים.
שפינוזה (1632–1677) נולד בהולנד, והיה בן למשפחת אנוסים שמקורה כנראה מהעיירה אספינוסה דה לוס מונטרוס שבמחוז בורגוס בספרד. משפחתו ברחה לפורטוגל ומשם הגיעה לאמסטרדם-הולנד, שם שבה ליהדות. פרופ' יובל מסביר כי הטלטלות שידעה המשפחה הביאו אותה ככל הנראה לחוש בלבול בזהותה הנוצרית והיהודית, ובאווירת בלבול זו כנראה צמח ברוך שפינוזה, שחש לא-יהודי ולא-נוצרי, ופיתח את תורת 'הפנתאיזם' השוללת את קיומו של אלוהים טרנסצנדנטלי מצוֶוה ושוללת את הדתות. מבחינתו, האלוהות היא בעצם הטבע, על מרכיביו ושלל גווניו, ומכאן שמתבטלת כל תפיסת האלוהות ההיסטורית של הדתות המונותאיסטיות. שפינוזה טען שאין אלוהים חיצוני לעולם ועל כן ממילא אין שום משמעות לציווי אלוהי בתחום המוסר; שהעולם הזה שהוא מכלול כל היש, והוא המקור היחידי לנורמות ולערכים. על פי שפינוזה, המוסר נובע מטבע האדם בלבד.
תפיסות אלה לא היו מקובלות באותה עת לא על הנצרות ולא על היהדות, והוא הוחרם על ידי שתי הדתות. בגיל 24 הוא כבר הוחרם על ידי הקהילה היהודית. בספריו הוא נקט לשון כפולה, של כפירה באלוהים אך ללא אמירה מפורשת, כדי שלא ישרפו את ספריו.
לדברי פרופ' יובל, שפינוזה לא היה היהודי החילוני הראשון אבל הוא סימל את תחילת תהליך החילון שהלך והתגבר מאוחר יותר. הוא חתר להפרדת דת מהמדינה וראה בתורה ספר ארצי שנכתב שנים רבות אחרי משה.
פרופ' יובל ופרופ' בן שלמה חלוקים ביניהם בשאלה האם שפינוזה היה מהפכן. לדעת פרופ' בן שלמה, הוא לא היה מהפכן, משום שהרעיון שאלוהים זהה לטבע לא היה רעיון חדש אלא נמצא כבר אצל הוגים אחרים. לדעתו, הגדולה של שפינוזה הייתה בכך שהוא יצר שיטה, תאוריה שלמה, שהייתה מנותקת מהדת, וזהו למעשה החידוש שלו. הוא לא ניסה לעשות, כמו קודמיו, סינתזה בין התאוריה שלו לדת, אלא הפריד ביניהן. לכן גדולתו היא בשיטה ולא ברעיון. פרופ' יובל לא מסכים לעמדה זו, לדבריו שפינוזה היה מהפכן מבחינה פילוסופית, והיה למעשה הפילוסוף המודרני הראשון. אמנם הוא לא היה הראשון שאמר שהמציאות (הטבע) והאלוהים הם זהים, אבל הוא הניח את היסודות לחשיבה מודרנית.
אין ספק שדמותו של שפינוזה חוללה את המהפכה שהחלה מאה שנה מאוחר יותר בעולם היהודי – מהפכת ההשכלה והחילון.