דיון פורה במהלכו הוזכרו סיפורים על מניפולציות של האמהות אל-מול השפחות שלהן, הילדים והבעלים – איך בדרך עקיפה הן הצליחו לסובב את המהלכים מאחורי הקלעים וגרמו לשינויים היסטוריים. גליה אלבין מצביעה על הפער בתפיסת הנשים הדתיות את מהותן האימהית לעומת תפיסתה החיל
(קטע מתוך הפרק על הבעל שם טוב)
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: רובי פודגור | הפקה: שידורי קשת
תקציר :
הסדרה 'המהפכנים' מספרת את סיפור חייהם ומפעלם של גדולי האומה, שחוללו שינוי ומהפכה בעולם היהודי. גיבורי הסדרה נבחרו מתקופות שונות ומתחומי עשייה שונים, מאברהם אבינו ודוד המלך ועד זיגמונד פרויד, ברוך שפינוזה או רחל המשוררת. המנחה, קובי אריאלי, מארח בכל פרק מומחים המסייעים לו להבין את הדמות הנדונה ולעמוד על ייחודה.
פרק זה מוקדש לכל ארבע האמהות יחד: שרה, רבקה, רחל ולאה. בשיחה משתתפות ד"ר עליזה לביא, מחברת הספר 'תפילת נשים' ואשת תקשורת; רויטל ויטלזון-יעקובס, סטנדאפיסטית דתייה ועיתונאית; וגליה אלבין, אשת עסקים ומנחת תכניות טלוויזיה.
כל אורחת בחרה דמות אחת שאליה היא מתחברת במיוחד. גליה אלבין בחרה בשרה אמנו, רויטל ויטלזון-יעקובס בחרה ברבקה, עליזה לביא בחרה ברחל וקובי אריאלי בחר בלאה, כי הייתה 'סתם אישה'.
אלבין בחרה בשרה מפני שיש לה זכות ראשונים, היא סללה את הדרך, יצרה את הקשר בינה לבין בעלה, מצאה את דרכה בזוגיות מבלי להפוך למספר שתיים.
ויטלזון-יעקובס רואה ברבקה כנושאת בשורה רוחנית של הדור. היא היחידה שעליה נכתב ששאלו לדעתה, וכתוב מה חשבה ומה אמרה; היא היחידה הדורשת את ה' לבדה, ללא עזרת בעלה; עצמאית ויוזמת ואומרת את דעותיה. כמו כן, היא החמות הראשונה שאומרת את דעתה על כלותיה. לביא בחרה ברחל משום שנשמר לה תפקיד עתידי בעם ישראל, הגאולה מובטחת לה - היא הרי ויתרה לאחותה ובעקבות כך פנתה לאלוהים וביקשה שישובו בנים לגבולם.
תחילת השיחה נסבה סביב יחסיהן של האחיות לאה ורחל. לביא רואה ביחסיהן אהבה וקרבה גדולה, ואילו אלבין וויטלזון חולקות עליה ורואות את הקנאה וחוסר הפרגון ביניהן.
לביא מדברת על סוגיית העקרות שפקדה את כל האמהות, ומצביעה על דרכי ההתמודדות השונות של כל אחת מהן עם הקושי ללדת. רחל גילתה עצמאות והתפללה בעבור עצמה, לא חיכתה שיעקב יתפלל בעבורה. נראה שהאמהות היו זקוקות להכנה נפשית עד שיגיע אב האומה הבא, כדי לחנכו נכון.
במהלך הדיון הוזכרו סיפורים על מניפולציות של האמהות אל-מול השפחות שלהן, הילדים והבעלים – איך בדרך עקיפה הן הצליחו לסובב את המהלכים מאחורי הקלעים וגרמו לשינויים היסטוריים. גליה אלבין מצביעה על הפער בתפיסת הנשים הדתיות את מהותן האימהית לעומת תפיסתה החילונית. לסיכום, טענו כולם שארבע האמהות לא נוכחות מספיק בשיח הציבורי.