פרשת חוקת שבספר במדבר כוללת את חטאו של משה, את מות מרים ואת פרשת פרה אדומה. שהרה בלאו משוחחת על כך עם הילדים אור ברעם, רותם נויפלד ורועי סרנה.
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: מקסים סטולביב | הפקה: אולפני מימד
תקציר :
הסופרת והעיתונאית שׂהרה בלאו משוחחת עם שלושה ילדים (מתוך חמישה המתחלפים ביניהם) ועם אורחים נוספים על פרשת השבוע, ודנה עמם בנושאים הקשורים לעולמם. בתכנית כמה מדורים: פתיחה והיכרות עם הפרשה על ידי אורח מתחלף; שיחה ודיון של המנחה והילדים בנושאים העולים מהפרשה; משאל רחוב בנושא הקשור לפרשה; שאלות "נכון-לא נכון" המופנות לילדים; ולסיום, שיר לשבת.
הילדים הם לב התכנית. מדובר בילדים פיקחים, דעתנים ושנונים המתבטאים בבהירות ומעניקים מבט רענן על הפרשה הלקוח מעולמם האישי. התכנית פונה לילדים ולמבוגרים מהציבור החילוני והדתי כאחד, שכן הדיון נשען על פי רוב על פשט הכתוב, ואף האורחים הם אנשי רוח, דת ותרבות בעלי השקפות ואמונות שונות.
פרשת חוקת שבספר במדבר כוללת את חטאו של משה, את מות מרים ואת פרשת פרה אדומה. שהרה בלאו משוחחת על כך עם הילדים אור ברעם, רותם נויפלד ורועי סרנה.
בפתח התכנית מתארח רן רשף, שמשוחח עם הילדים על חטאו של משה ומנסה להבין מדוע עונשו כה חמור. ה' אומר למשה להוציא לעם ישראל מים מן הסלע בעזרת הדיבור בלבד, אך משה הכה בסלע במקלו. מדוע משה התבלבל ולמה נענש? רן מציע הסבר של הרמב"ם, שלפיו משה משום שהוא גילה חוסר אמון בעם ישראל. הוא ציפה שהם ישובו ויתלוננו, וקרא להם בזלזול "שמעו נא המורים". בלאו שואלת למה בכל זאת ה' עשה נס והוציא מים מהסלע שעליו משה הכה, ואיך בני ישראל היו מגיבים אילו לא היו יוצאים מים מהסלע. כדי לחבר זאת לעולמם היא שואלת אותם אם גם הם נתקלו בסיטואציה דומה, למשל כאשר המורה אמרה להם "מכם לא הייתי מצפה לעשות זאת".
דיון נוסף מתפתח בהקשר של פרה אדומה – פרה נדירה מאוד שיש לה יכולת מיסטית לטהר את הטמא ולטמא את הטהור. הילדים מביאים דוגמאות נוספות לדברים שמסוגלים לעשות שתי פעולות הפוכות - למשל תרופות שמרפאות את החולים אך עלולות לפגוע בבריאותם של הבריאים. בלאו מוסיפה גם את הדוגמה של נחש הנחושת שעצר את המגפה בבני ישראל - נחש גם ממית וגם מחייה.
בחלק האחרון של התוכנית בלאו מארחת את המאיירת רחלי רוטנר, לשיחה על דמותה של מרים. בלאו תוהה איזה סוג של מנהיגה הייתה מרים, והאם יש קשר בין אופי מנהיגותה להיותה אישה. היא שואלת את הילדים מה ההבדל בהנהגה של אישה וגבר ואם הם היו הולכים אחרי מנהיגה אישה. לסיום היא אומרת כי ליבה נחמץ מכך שמותה של מרים מוזכר בפסוק אחד בלבד בעוד מות אהרן מפורט באריכות.